fredag 26 april 2013

Marmorbruket, Kolmården

I går fm var jag till Hemgården och målade tillsammans med mina kompisar i Torsdagsgruppen. Det är lika roligt varje torsdag att träffa dem. Vi inspirerar varandra till nya mästerverk. Men igår fick jag också inspiration av Rut till att åka ut till Marmorbruket på em. Rut berättade att det var massor  med blåsippor runt omkring Marmorbruket.
Solen lyste fint och sen vi ätit lunch här hemma packade vi en fikakorg och tog bilen till


Vi började med att gå längs Bråviken. Här fanns verkligen massor av blåsippor och en del bin.


Men även violer


och vitsippor


liksom vårlök, här med en liten fluga.


Det var jättevackert utefter Bråviken. Stigen kan man följa till Vildmarkshotellet.


Det blev för brant för mig, men däremot fanns det ett fint rastställe, där vi tog vårt fika.


Under tiden fick vi titta på den här fina svanen.


Här går vi tillbaka mot samhället Marmorbruket.


Vi träffade på den vackra fjärilen Påfågelöga. Den satt stilla och solade sig, så jag hann med att fånga den på kort.


Björkknopparna börjar svälla, men än tar det ett tag innan det blir blad stora som musöron!


Vi passerar Sjöbergsbrottet. Här tog man mycket marmor på 1920-talet, bl.a. till Stockholms stadshus. Brottet är ca 40 meter djupt.


En vällingklocka finns kvar.


Syrenhäckarna börjar grönska. De står lite mer skyddade för vinden. Det dröjer inte många dagar till innan de slår ut.


En humla tar en solpaus i sitt pollensamlande.


Vi tog oss till utkikspunkten "Tittut". Det är ett lusthus som uppfördes i början av 1800-talet av brukspatrun J N Ekerman. Här har bland annat Atterbom och Almqvist suttit och författat. De har kunnat titta ut över Svinta skär.


Svinta skär är bakom den röda pricken.


Det vi missade var naturutställningen. Den har inte öppnat ännu. Har du ännu inte besökt Marmorbruket, så gör det. Många vackra vyer och just nu många fina vårblommor! Tänk vad man kan uppleva en vanlig torsdagseftermiddag, som pensionär!! Livskvalité i massor!

Fler bevingade bilder finns på NF Winged, himmelska bilder hittar du hos Petunia och blommor hos NF Blo-Ma.

12 kommentarer:

Dessan sa...

Ni har verkligener vår o på väg mot sommar, än vad vi har. Men kommer värmen så smäller det till med allt grönskande. Fina bilder:) . Kram

Unknown sa...

Helt underbart! Jag har inte sett sippor här vid oss ännu fast många har sett dem redan. Ha en fin helg! Kram, Gunilla

Unknown sa...

Himmelsk deilig, du har fått vår!

Mona sa...

Tack för en underbar rundvandring på Marmorbruket. Många fina bilder med massor av vårtecken.

Anki sa...

Härliga bilder! Marmorbruket är verkligen helt underbart! Speciellt så här års med alla blommor... och mycket intressant att titta på. Nu är det några år sen senast, men åh så sugen jag blev på en tur dit igen.
Ha det gott!
Kram

Lennart och hans tankar sa...

Fint där nere i Kolmårdsskogarna!
Loke och jag skall åka bobil till Djurparken i juni, som Saga och jag gjorde för två år sedan!

Lev väl!

Seniorerspekulerar.se sa...

Det är underbart vackert och igen konstaterar man att man inte behöver åka ut ur Sverige för att uppleva vacker natur och underbara saker. Nej, vi har inte varit där och på många andra fina ställen som Anki har berättat om. Vi får nog ta en speciell resa upp till Östergötland och titta på allt vad det länet har att erbjuda. Det aka vi planera in. Kanske finns ett par guider däruppe som kan visa till smultronställena? Det vore inte så dumt. Ha en skön helg. Kram 3 M

Ingrid sa...

Du har verkligen lyckats pricka in alla tänkbara vårtecken. Det ser ut att vara ett vackert ställe, Marmorbruket.
Jag önskar dig en riktigt skön helg!
Kram, Ingrid

Ama de casa sa...

Oj vilka härligt våriga bilder! :-)

Anita R sa...

Fina bilder, och jag ser ju att våren verkligen är på gång!
Jag önskar Er båda en skön helg.
Kram Anita

Matts Torebring sa...

Härliga vårbilder och en underbart vacker natur.

NatureFootstep sa...

tjusigt ställe. Tror inte jag varit där någon gång. Många våtecken hittade du ju. :)