onsdag 22 maj 2013

Skomakarens ledighet är slut



I slutet av förra veckan såg jag utslagna häggblommor i närheten av Färgargården i Norrköping. Då var syrenblommorna gröna knoppar. Idag när Lennart och jag tog en promenad i samma trakter, så var syrenerna utslagna.


Så skomakarens ledighet är gjord för i år.

Vi fortsatte bort till Rhodrodenrondalen vid Åbackarna och där blev det många foton. Du får del av några här.


 En vacker ljusgul storblommig sort.
 

Samma blomma i annat ljus.


Den här storblommiga vita har ett spräckligt "ansikte".


Den här rosa skönheten hade kvar lite vattendroppar!


Många olika sorter finns det här!


Den här sorten har något mindre blommor, men de doftar otroligt gott!


Den här lila blomman är bland de mindre som blommar nu, men jag var nära när jag tog den, så det framgår inte riktigt av fotot.


Det här blev en favorit!


Den här ljusrosa sorten var bland de tidigaste och nu börjar den tappa kronblad, liksom några små blomblad som ramlar från träden ovanför.


Så avslutar jag med en ljusgul blomma.

Fler växter finns på TisdagsTema och Blo-Ma



13 kommentarer:

Margaretha Lillvik sa...

Så vackra blommor och så många olika sorter. Det förvånar mig att allt är så utslaget. Mina Rhododendron är bara i knoppstadiet, syrenerna har jag inte hunnit kolla men jag tror de fortfarande är knoppiga. Ni måste ha haft varmt där uppe i Norrköping. Jättefina bilder.

Leovi sa...

Great shots, I like the light and color in those flowers, a wonderful collection, nice photos!

Mona sa...

Åh, så många ljuvliga blommor du fotat!

Anki sa...

Fantastiskt fint i Rhododendrondalen. När jag jobbade på Trozellihuset gick jag dit nästan varje lunch den här tiden. Får ta mig en tur in till sta´n :)
Skomakaren får ingen semester här heller. Har en hägg och en syren precis bredvid varandra och bägge blommar.
Kram

Lennart och hans tankar sa...

Vackra blommor!

Skomakaren får ofta korta ledigheter nu för tiden!

Lev väl!

Rimkogeren sa...

Tak for din kommentar :-)
Farvernes tid. Pragtfulde billeder!

Ama de casa sa...

Ja det är verkligen fint ute i naturen nu, men jag tycker lite synd om skomakaren...
:-)

Dessan sa...

Härliga närbilder på så många vackra blommor. Dom var fina dom bilderna:))

Seniorerspekulerar.se sa...

Vilka bilder, vilka blommor. Man blir alldeles lyrisk och så många fantastiska färger. Visste inte att det fanns så många olika färger på rododendron. Men det är bara att fortsätta att tjata om att den här årstiden är den absolut både vackraste och skönaste. Bara att njuta för fullt. Kramar 3 M

Carita Liljendahl sa...

Det är nästan så man känner dofterna av dem!

Matts Torebring sa...

Underbara bilder helt enkelt.

BP sa...

En härlig blomsterkavalkad du bjuder på. Hälften visste jag inte ens vad det var, men nu vet jag;-)

Unknown sa...

Underbara blommor! Häggen blommar här också, men jag tror inte att syrenen och rhododendronen riktigt hunnit så här långt ännu. Vi har haft så dåligt väder den här veckan. Ha en skön helg!