torsdag 27 oktober 2016

Höstdagar


Några glimtar av sol, men för det mesta är himlen grå. Tur att trädens löv lyser upp lite grann. Det gör de nog bara ett litet tag till, för det är inte många kvar. När löven faller ser vi Kolmården i fjärran.


I går morse var det svalt, men soligt och lite blå himmel visade sig när jag gick till Ögonkliniken på Kungsgatan. Mamma hade Glaukom, som är ärftligt, så nu går jag en gång per halvår och kollar tryck, synfält och hornhinnans tjocklek. Allt var fortfarande inom normalområdet.


På hemvägen fotade jag hur nybyggnationen utefter Västgötegatan fortlöper. Solen visade sig fortfarande, men himlen var åter grå.


 Kvarnen är hopbyggd med de nya bostadshusen.


Från Gamle Bro såg jag fint över Strömsparken och nybygget vid hörnet Gamla Rådstugugatan och Hospitalsgatan. Vackra färger i parken.


Kastanjen på andra sidan bron hade fortfarande de flesta löven kvar. Motala Ström forsade fram i fallen.


Vid Gamla torget höll man på att rusta en gavel. Isolering lastades av.


På Gamla Torget var handeln med gravsmyckningar i full gång.


Jag mellanlandade en kort stund hemma innan jag tog mig till Mirum-gallerian, där jag träffade Hedwig och fina Jippii. Hon fick vara i bilen medan vi åt en god middag och pratade om vad som hänt sen vi hördes senast. Sen tog jag bussen in till centrum igen.


I dag blev det en tur genom Karl Johans park, då jag var till min sjukgymnast. Jag fick nya övningar. Parallellt med rörlighet, ska jag nu träna styrka, men definitivt inte i några maskiner. Det blir att ta fram gummibanden igen.


På hemvägen gjorde jag en kringgående rörelse och tittade vad som fanns utanför centralstationen. På håll såg det knepigt ut, men lite närmare syntes korpar, spindelväv och masker. Allt för den stundande helgen!


På andra sidan Norra Promenaden har man påbörjat markarbeten för nya bostäder, på det som en gång i tiden var busstation och parkering.


I framtiden ska det se ut något åt det här hållet.


På Slottsgatan utanför Renströmmen pågår det en del plattläggning.


Vid Saltängsbron var det 10 svenska flaggor och


två som jag inte kände igen. Väl hemma tog jag reda på att det var Kenyas flagga. Norrköping har alltså besök därifrån.

7 kommentarer:

Matts Torebring sa...

De svenska flaggorna på rad gillar jag bäst.

Kors och Tvärs sa...

Det var en trevlig promenad genom stan, det verkar som det händer mycket på byggnadsfronten.

Ama de casa sa...

Fina höstbilder :-)

Bra med regelbundna kontroller av ögonen! Skönt att allt är normalt också.

Anki sa...

Kul att ta del av dina bilder ... vi rörde oss till viss del i samma trakter där kring Skvallertorget. Installation med korparna fanns där också ... kanske på fler platser i sta´n.
Skönt att dina ögon verkar OK.
Hälsa Hedwig från mig!
Ha det gott!

BP sa...

Alltså det verkar inte gå någon nöd på byggindustrin just nu. I Norrköping ser det precis ut som här - byggarbeten precis överallt.
Så skönt att höra att ögontrycket var ok:-)

Anonym sa...

Lövfällningen har sina fördelar med utsikten bl a. Ögonkoll är bra håller tummarna att Glaukom risken fördröjs så länge det går! Kram

Ingrid sa...

Så fina bilder från Norrköping!
Skönt att det var ok med dina ögon. Jag känner att jag borde gå och kolla min syn. Jag tycker att jag börjar se lite sämre på långt håll.
Ha en skön helg!
Kram, Ingrid