lördag 10 december 2016

Biltur till Teror


Dagen mål var staden Teror. Vi åkte först motorvägen norrut och svängde av in på väg GC 21.


Vi kom inte så långt på den vägen innan det blev stopp. Vi såg ambulans och brandbil och förstås poliser. Efter ett tag drog brandbilen undan en personbil och kön fick passera. Det var en personbil, som hade åkt över på fel sida och ner i diket med krossad vindruta. Hur det gått med föraren vet vi inte. Hur som mörknade den annars väldigt soliga och vackra dagen.


En väldigt vacker väg med fina vyer. Den klarblå himlen, gjorde ju inte utsikten sämre.


Många hus låg högt upp med fin utsikt.


Vi hittade en parkeringsplats utefter gatan, nära gamla stan och kyrkan. Den fanns parkeringsmöjlighet för bussar och större bilar en bit därifrån.


Här ett foto från huvudgatan/gågatan ner mot kyrkan.


När jag kom ner till kyrkan insåg jag att här har jag varit tidigare. Min väninna Barbro och jag var här på en bussutflykt 2007. Barbro avled förra året, efter en längre tids sjukdom, men idag var hon med mig igen.


På en vägg vid torget fanns den här kakeltavlan.


Torget är väldigt vackert. Diagonalt finns en liten park.


Där lyckades jag fånga den här fjärilen. Det var flera som fladdrade runt, men de sitter inte lång stund.


Det var torghandel på bakom kyrkan. Där köpte vi stora goda oliver och en gul rund limpa.  Vi tittade runt  i stan och fikade innan vi gick tillbaka till bilen och åkte vidare.


 Vi for vidare väg GC 42. Många stora julstjärnor växte utanför husen.


Vägen gick uppåt och det fanns en del utsiktsplatser, där vi kunde stanna och titta tillbaka där vi åkt.


När vi kom till  Vega de San Mateo stannade vi vid restaurangen Al Corac och åt en jättegod lunch.


Vi åt först en mixed sallad med tonfisk och därefter en otroligt mör och lagom grillad biff! Den här restaurangen kan vi verkligen rekommendera.


Längre fram blev det ytterligare en utsiktsplats med fina vyer.


Åt andra hållet såg vi hus som var tätt efter berget.


På vissa ställen är det gula toner, höstfärger och en del träd har tappat sina löv. På terrasser som vi körde förbi var potatisblasten inte så hög och olika kålsorter var på gång.


Här är vi på väg ner mot Telde. Hela dagen har himlen varit så vackert blå.


Efter Telde körde vi ner till motorvägen igen och så hem.

5 kommentarer:

BP sa...

Vilken härlig bildkavalkad! Å vilken blå himmel - dregel, dregel! Å jag kan konstatera att dina inlägg börjar bli precis så som de alltid varit - när ni åkte husbil alltså. Love it:-))))

FREEDOMtravel sa...

Ni lyckas då se er om ordentligt på ön! Fint fångad bild på fjärilen! Hälsningar från Warszawa!

Anonym sa...

Väldigt fin tur och minnesvärd plats du återkom till m a p Barbro. Naturen o vädret är fantastisk att få uppleva långt från hotellkvarteren 💟

Ingrid sa...

Vi har också varit på en bussutflykt till Teror, så jag känner igen mig på flera av dina bilder. Det är en fin liten stad med de vackra träbalkongerna.
Kram, Ingrid

Matts Torebring sa...

Sommarbilder mitt i vintern.