torsdag 23 mars 2017

Maspalomas - Arucas - Puerto de las Nieves - Las Palmas


Förra torsdagen, 16 mars, åkte vi en tredje tur med hyrbilen. Vi följde motorvägen GC 1 och sen GC 3 innan vi svängde till Arucas.


Efter en stunds letande hittade vi en parkeringsplats och gick mot katedralen. På vägen dit passerade vi den här fina muralmålningen.


Katedralen var mäktig.


Där fanns många vackra fönster.


Vi fortsatte strosa runt i gamla stan. Det pågick karneval, så det var en del tält och bajamajor  uppställda i parken, så där blev inga kort.



 Vi kom ner till ett torg och i närheten fanns ett konditori, som vi besökte.


Vi gick igenom en liten park och


ovanför låg det här pampiga huset. Det hade en gång i tiden tillhört familjen, som ägde vattenrättigheterna.


På återvägen till bilen träffade vi på intensivt gula liljor, som här fick besök av en geting.


I anslutning till stan var bananodlingar.


Vi körde ut väg GC 330 och när vi kom hit vill GPS´n att vi skulle svänga vänster i kurvan och det gjorde Lennart.


Vägen vi kom in på var liten och dålig, 30 km/tim var inget att tänka på.


Folk levde här och visst fick vi möte bakom kurvan, men det löste sig förstås!


Vi kom ut på väg GC 330 igen och sen blev det paus på väg GC 350 där vi beundrade utsikten från  Buen Lugar.


Vägen fortsatte att följa berget utefter en dalgång.


På väg mot änden av dalen gör vi en återblick!


Där på andra sidan åkte vi tidigare.


Vi åkte igenom Moya och


vi körde vidare på GC 700 och kom förbi den här bebyggelsen. Lite häftigt att ta sig ner dit.


På ett ställe vid vägkanten stannade vi så att jag kunde fota den här fina blomman.


Vi körde förbi ett vägaltare. Här hade det säkert varit en olycka en gång i tiden.


Vi kom ut på motorväg GC 2 vid Gáldar.


Vi fortsatte till Puerto de las Nieves.


Vi gick runt i samhället och stannade till vid Bar Angor, där vi åt lunch innan vi fortsatte till Las Palmas och


och köpcentret Las Arenas. Här gjorde jag några timmar medan Lennart väntade på en bänk. Tur att det finns "herrparkeringar"!


I rondellen vid parkeringen fanns det här flygplanet.
Härifårn åkte vi motorvägen tillbaka till Maspalomas.

10 kommentarer:

BP sa...

Ytterligare en sådär helt underbar bildkavalkad:-) Favon här helt klart bilden från det färgglada Gáldar. Din Lennart är som min man - det letar bara parkeringsplatser till sig själva när vi vill frossa i shopping centra;-)

Anki sa...

Ännu en härlig biltur! Säger som BP - ytterligare en fantastisk bildkavalkad! Jag är ingen älskare av stora köpcenter så jag hade hellre suttit utanför och tittat på folk :)
Ha det gott!

Dessan sa...

Ser jättefint ut där. Skulle gärna åka dit...men med flyget isåfall för vi har så långt att köra ner dit. Kram

Lennart och hans tankar sa...

Härliga bilder!
Kram

Ama de casa sa...

Åh! Det är såååå fint på GC! Fast det är många år sen jag var där nu.

Fick lite smått magknip när jag såg den smala vägen, men sen kom jag på att ni ju inte körde med husbil den här gången - då kändes det bättre :-)

Husbilen-Ellen sa...

Gáldar är en jättemysig stad, men den här gången blev det inget stopp där. Jag hade redan tidigt förvarnat att jag ville till köpcentret för att titta på en del att ta med hem.

Husbilen-Ellen sa...

Det var en fin biltur och Arucas var en positiv överraskning. Köpcenter kan jag tycka är trevliga att strosa i ibland, men då vill jag inte ha någon som sitter och väntar på mig. Nu har jag skjutit på det här besöket, för att få med något hem till de små.

Husbilen-Ellen sa...

Jag tycker också flyget är perfekt. Finns mycket husbilar på ön, men inte så många ordnade platser.

Husbilen-Ellen sa...

Tack!

Husbilen-Ellen sa...

Ja, den här genvägen skulle jag inte ha uppskattat med Ellen, även om det säkert gått.