måndag 15 maj 2017

Riddarspelen på Ekenäs slott


I går åkte vi till Ekenäs slott, där det var 25-årsjubileum för riddarspeenl. Vi har också varit med på spelen några gånger tidigare. Första gången var för 15 år sen och då klickade det till mellan mig och Lennart.


Det verkar bli större för varje år med många tält, där man visade olika saker. Här fina damer, som broderar.


På ett annat ställe kunde man pröva att spänna en båge.


Vi träffade Per och barnbarnen medan mamma hade jour på lasarettet. Jag fick chans att gå i labyrinten.


En del spelade och


andra sjöng och dansade för oss.


Några barn malde säd, som sen bakades till bröd i ugnen bakom dem.


Andra visade upp sig.


Det var massor med folk som tittade på riddarspelen.


Hade man en barnvagn med, var det nästan omöjligt att se något.


Lennart och jag tittade en stund på de fina riddarna,


som kämpade väl.


Vi for sen småvägar hem och njöt av maskrosornas färgprakt utefter vägkanten.
Det var en mulen och grå dag, men ändå rätt skön. Senare började det regnstänka.

10 kommentarer:

Lennart och hans tankar sa...

Riddarspel är trevligt att se.
Vi har varit i " Sörping " ett antal gånger!

JoY sa...

Har sett Riddarspel när jag bodde i Skokloster, fast jag tycker synd om hästarna.
Sista bilden med grusvägen tycker jag om
Kram

Ingrid sa...

Så fina bilder. De påminner mig om Medeltidsveckan i Visby.
Ha en skön vårvecka!
Kram, Ingrid

Dessan sa...

Oj så fina kläder dom hade förr. Jag som gillar att sy ser sånt :)) Ni hade trevligt ser jag :)) Kram

FREEDOMtravel sa...

Ser trevligt ut! Jag har varit på nåt liknande vid Skokloster en gång.

http://imeldabencic.blogspot.com/ sa...

Vad trevligt, hade också velat vara där och se allt det vackra som du fångat på bild.

BP sa...

Såg liknande bilder hos Anki som bor ju i dina trakter och besökte också riddarspelen. Ja, hon har husbil hon också. Undrar om ni känner varandra...
https://ankisbildblogg.wordpress.com/

Husbilen-Ellen sa...

Tack alla för kommentarer. Jag har mer värk igen, så jag minimerar mitt skrivande. Riddarspelen var jättetrevligt. Det har utvecklats mycket över åren både vad gäller antalet tält, olika typer av hantverk och matställen och själva ridandet - showen.
BP - jag känner Anki, sen rätt många år tillbaka, men först sen vi bägge var med i bloggtemat "Veckans Hus" som Hedwig Stjernvall höll i.

Matts Torebring sa...

Vi var där i november 2014 på julmässa. Det var extra roligt att gå en guidad vandring i slottet. Ha det gott

Anki sa...

Jag var där på lördagen ... väldigt trevligt! Massor med folk och härligt väder :)
Jag har varit där på julmarknad ett par gånger, men jag föredrar riddarspelen :)
Fina bilder!
Ha det gott!